כל מי שעוקב/ת אחרי חדשות הכלכלה והעסקים בשבועות האחרונים יודע/ת שאפל עושה שינוי משמעותי במערכת ההפעלה שלה, שישפיע איכשהו על הפרסום בפייסבוק. ובגוגל. אבל בעיקר בפייסבוק. אז מה קורה שם? האם זה יהיה המהלך שיפיל את פייסבוק?
ומה איתנו, בעלי העסקים? איך אפשר להיערך לשינוי?
מה קורה בקרב של פייסבוק ואפל?
בשורה התחתונה, כל האפליקציות המבוססות על מכירת שטחי פרסום - ובראשן פייסבוק (וביתה אינסטגרם) וגוגל - אוספות מידע על הקהל שלהן גם באתרים ואפליקציות אחרים, שלא קשורים ישירות אליה.
זה קורה בצורה אוטומטית, בלי שהגולשים יהיו מודעים לאיסוף המידע הזה. אפל החליטה שהיא מפסיקה את האוטומט הזה במכשירים שלה, וכל אפליקציה שתרצה להמשיך לאסוף מידע - תצטרך לקבל מהמשתמשים אישור מיוחד לשם כך. מכירים את המסך הזה שבו אנחנו מאשרים לאפליקציות לשמור תמונות על המכשיר שלנו או להתחבר לאנשי הקשר? כזה.
גוגל מצאה לעצמה פתרון טכנולוגי לאיסוף המידע בפרוטוקול שונה, שלא ייחסם.
ופייסבוק?
פייסבוק מנסה להפחיד את כולם ולטעון שהשינוי הזה ימעך את העסקים הקטנים לפיתה. פיתה טעימה, אבל מעוכה.
יש כאן הרבה פוליטיקה - היא מנסה להסב את האש ממנה והלאה, ולגייס פוליטיקאים שיחסמו את השינוי של אפל. לא נראה שהיא תצליח.
(זה בקיצור - עוד מידע שפחות קשור לעסקים אפשר למצוא בכתבה מסכמת טובה בווינט או ניתוח כלכלי יותר בכלכליסט).
האם זו האמת?
האם השינוי יפגע בעסקים קטנים ובינוניים?
ובכן, כן ולא. לא, רוב הפרסום שלנו, בעלי העסקים, למעשה לא ייפגע. איסוף המידע באפליקציות שונות קשור בעיקר ליכולת לפרסם בתוך האפליקציות האלה, שאינן פייסבוק - דרך כלי שנקרא Audience Network. כלומר, הפרסום בפוסטים וסטוריז של פייסבוק ואינסטגרם... לא צפוי להפגע הרבה. אפשר לנשום לרווחה.
אם אתם לא מפרסמים דרכו (שאלו את מנהל/ת הקמפיינים שלכם, אם אתם לא יודעים. זה חשוב!) - הפילוח יפגע קלות, אבל לא בצורה משמעותית. בטח לא אם אתם מסתמכים על קהלים מותאמים אישית, שהם תמיד הדרך הטובה והנכונה ביותר לנצל את הכוח של פייסבוק בפילוח. ואם אתם כן מפרסמים דרכו - תפסיקו! ברצינות. הדבר היחיד שכדאי לקדם דרך הכלי הזה הוא משחקי מובייל, והוא לא רלוונטי לרובכם. (רוצים להתייעץ איתנו לגבי הכלים הנכונים לשימוש בפרסום פייסבוק? אפשר! ממש כאן).
מה כן?
אם מפרסמים שהשתמשו ב- Audience Network יעברו לתפוס עוד מקומות פרסום בפוסטים ובסטוריז - מחירי הפרסום עלולים לעלות. פייסבוק עשויה להוריד אותם כדי להמשיך להיות אטרקטיבית, אבל היא נמנעת מזה, לרוב.
וכן יהיה שינוי או שניים בכלי חשוב - כלי ה Events, זה שיוצר קהלים ומודד תנועה ב"אירועים" שונים באתר שלכם. זה שמאפשר לכם לפנות לכל מי שהיה באתר ולקהל הכי דומה למבקרי האתר, או אפילו לכל מי שהיה באתר ולא קנה.
השינויים קטנים, ואפשר להיערך אליהם בקלות:
שינוי ראשון - פייסבוק תגביל את כלי האירועים הזה, ה-Events, למקסימום 8 איוונטים. זה די והותר לפרסום מוצלח, ואם יש לכם הרבה יותר - אלה כנראה איוונטים שבניתם (או בנו עבורכם) מזמן והם כבר לא בשימוש. קל להיערך: עברו בעצמם או עם מנהל/ת הקמפיינים על האיוונטים, והשאירו עד 8 פעילים.
שינוי שני - כדי להשתמש בכלי הפילוח מהאתר, פייסבוק דורשת לאמת את הדומיין שלכם. כלומר, להראות לה שאתם באמת בעלי הדומיין. זה עניין קל ופשוט, ופייסבוק נותנת מדריך קצר וברור.
זהו. זה מה שצריך לעשות כדי להיערך. זה הכל.
אז למה פייסבוק מפחידה אותנו? האם זו באמת הולכת להיות מכה אנושה?
זו הולכת להיות מכה לפייסבוק - אבל ההשערה שלנו היא שזו ממש לא תהיה מכה אנושה. יותר כמו מכה קלה בכנף.
הקמפיין של פייסבוק נגד אפל רציני - היא באמת לא אוהבת את המהלך הזה. אבל הוא גם מסיט ממנה חלק מהאש של דעת הקהל השלילית נגד פייסבוק לאחרונה, מנסה למצב אותה כמגינת העסקים הקטנים - ומכין את המשתמשים לאישור של המשך איסוף המידע.
הרבה מהתכניות לעתיד של פייסבוק מסתמכות פחות על פרסום באפליקציות חיצוניות, כזה שקורה ב- Audience Network, ויותר על נגיסת ביס עסיסי מעוגת האי-קומרס, הקניות אונליין, לתוך האפליקציות שלה. מהלך האי-קומרס שיאפשר לקנות מוצרים בתוך האפליקציות עומד להיות מהפיכה אמיתית, והוא לא יפגע.
אבל זה כבר עניין למאמר על חנויות האונליין של פייסבוק ואינסטגרם.
רוצים להתייעץ לגבי פרסום בפייסבוק או גוגל? שריינו לעצמכם שיחת ייעוץ חינם!
למי המידע כאן רלוונטי? חשוב? שתפו:
Comments