top of page

איך ארנקים דיגיטליים משנים את העולם, ממש עכשיו

שמת לב לאחרונה כמה מהר אפליקציות תשלום כמו ביט ופייבוקס נכנסו לחיים שלנו? ואיך הן משנות, צעד צעד – את עולם התשלומים? שלא לדבר על תשלום מהסלולרי (!) בקופות חכמות, או הכניסה המתקרבת של אפל פיי לארץ.


אבל... מה המשמעות של השינוי הזה? איך הוא משפיע על החיים של כולנו?

ארנק דיגיטלי

במעבר לכרטיסי אשראי, למשל, כולם עצרו לחשוב איך זה ישפיע על תפיסת הכסף שלנו, טענו שאנשים ייכנסו לחובות מהר (וצדקו חלקית).

וכאן?


בתור אשת דיגיטל שחווה מבפנים את המהירות המטורפת של שינויים טכנולוגיים ואת ההשפעה שלהם על הכל – פוליטיקה, חברה, כסף – אני מאמינה שחשוב לעצור ולהבין את מהפיכת התשלומים הזאת כמו שצריך. גם מתוך התפקיד של כולנו כאן כבעלות עסקים ומנהלי שיווק (ולהפך), אבל גם כצרכנים מהשורה (שלא לדבר על שורת הרווח).


מוכנים?


ארנקים דיגיטליים – ההזדמנויות והסכנות


תשלום בארנק דיגיטלי

ארנקים דיגיטליים הם לא באמת סיפור חדש, אפילו לא בפינה הקטנה והמפגרת-טכנולוגית שלנו בלבנט. פייפאל, אחד הארנקים הדיגיטליים הוותיקים ביותר, הוא בן בית והאחיות הישראליות, כמו ביט ופייבוקס – הן בנות סמארטפון נפוצות להפליא.

מה שכן חדש הוא עומק החדירה שלהם בארץ בשבועות האחרונים, לצד מחקרים מרתקים של ההשפעות שלהם בחו"ל. אז מה הן משנות כאן כבר? סך הכל קצת יותר נוח לשלם.

משנות. משנות חיים – של עסקים, ושל אנשים.


1. קנייה קלה = קנייה אימפולסיבית, לטוב ולרע


איזה כיף זה כשאתר זוכר את האשראי שלנו, ולא צריך לעצור באמצע הרחוב להקליד את כל 827 אלף המספרים והפרטים שצריך לתשלום, נכון?

נכון. אבל גם לא עוצרים כדי להסתכל לאשראי בעיניים. וזה מעודד אימפולסיביות – לטוב ולרע.

ולשם בדיוק ארנקים דיגיטליים הולכים, עוד מימי פייפאל. ועוד יותר היום.


כשאנשים משלמים מהאייפון שלהם במגוון אפליקציות דרך Google Pay ו- Apple Pay, למשל, כל הנתונים מראים עלייה במכירות (בקרוב אצלנו. ממש בקרוב).


פייסבוק ובנותיה, ווטסאפ ואינסטגרם, כבר השיקו חנויות משלהן שמאפשרות לשלב עמודי מוצר בתוך הרשת החברתית – ובדרך להשיק ארנק דיגיטלי בשם נובי.

השילוב הזה יאפשר ללקוחות לראות פרסום > להכנס למוצר בתוך האפליקציה, בלי לעבור לאתר > ולרכוש דרך הארנק הדיגיטלי, עדיין בתוך אינסטגרם (/פייס/ווטס), בלי לחכות לאתר - ובלי להקליד אשראי. כתבתי על זה בהרחבה כאן.


יש כאן הזדמנות אדירה – במיוחד לבעלי העסקים הקטנים-בינוניים שאנחנו משרתים פה במוח כוורת (כן, אני מסתכלת עליך). קנייה באתר שלנו או אפילו בסושיאל, בלי שלקוחות עוצרים להוציא אשראי? חלום.


אבל יש גם ענקים שמוכרים הרבה יותר מאיתנו, מכונות האיקומרס המשומנות דוגמת אמזון, עליאקספרס, אתרי מכירה בינלאומיים גדולים. והם בנויים לאימפולסיביות.

דיברתי על זה בקטנה בראיון הזה ב"משחקי הכיס": הם רותמים עיצוב, ממשקים ואלגוריתמים שכל מטרתם היא לעודד

אותנו לקנות יותר ולחשוב פחות. ספירה לאחור, מוצרים משלימים, תמחור שמתאים את עצמו ללקוח, הנחה אם נקנה עוד משהו ב-10 הדקות הבאות, כמה אנשים צופים בפריט... נשמע מוכר?


וגם למכונות האימפולסיביות והפומו האלה - ארנקים דיגיטליים הם הזדמנות נפלאה. תשאלו, נאמר, את אמזון שהמציאה את הפטנט של מכירה בלי להזין אשראי כל פעם מחדש.



2. קופות חכמות + ארנקים דיגיטליים = חוסר הפרטיות מגיעה לחנות


רגע, מה עניין פרטיות לארנקים דיגיטליים? אהא.

הקופות הפיזיות בעסקים נהיות חכמות. חכמות מספיק לקבל תשלום מהארנק הדיגיטלי החכם בטלפון החכם שלנו. ויחד איתן גם פייסבוק נהיית חכמה יותר, ויודעת לשייך (חלק מה-) קניות בחנויות פיזיות אל הקמפיינים שלה באינסטוש ופייסוש.

הארנק הדיגיטלי הרי מחובר לסמארטפון. פייסבוק מחוברת לסמארטפון. שניהם מחוברים לקופה חכמה, שיכולה להתחבר לחשבון המפרסם של בעלי הקופה (כן, גם את. ואתה), ולספר לו איזה טלפון שילם כרגע.

תנו לזה רגע.

למעשה, זה לא באמת חדש בעולם. היא עושה את זה כבר תקופה ארוכה בארה"ב. וכן, ככל שהלקוחות יתרגלו לשלם מסמארטפון, זה יהפוך להיות רלוונטי יותר גם בישראל. זה זמין כבר היום.

כבעלי עסקים ומנהלות שיווק (ולהפך), עבורנו אלה חדשות נפלאות. אפילו בארה"ב רק 50% מהקונים משלמים דרך הסמארטפון, וזה לא מספיק כדי לתת תוצאות מדויקות (עדיין?). אבל הכלי הזה בהחלט מאפשר לטייב את הקמפיינים שמביאים קונים לרצפת המכירה הרבה, הרבה יותר טוב – בהתאם לתוצאות בשטח. הנה כמה קייס סטאדי שהם מתגאים בהם. שורה תחתונה? זה עובד.

וזה לא רק פייסבוק, כמובן. פייסבוק עושה את זה בגלוי, אבל גם לכל שאר מערכות הפרסום הדיגיטליות הגדולות יש את היכולות האלה.


וכמשתמשים פרטיים? טוב, המילה "פרטיים" קצת מצחיקה בהקשר הזה, ואין לי שום ספק שכבר עשיתם את החיבור לבעית הפרטיות. ברשת כבר מזמן ויתרנו עליה. ובחנות פיזית?


ואלו רק שתי השפעות מיידיות שרואים היום בעולם. מה יהיו ההשפעות על תרבות הצריכה? איכות הסביבה? חינוך לדחיית סיפוקים?


אז מה, חוזרים לעז תמורת 3 תרנגולות?


לא, אני אשת דיגיטל. אני לא חושבת שאפשר – או כדאי – לעצור את הקדמה והנוחות.


אבל אני כן חושבת שכדאי לעצור רגע, להבין אותם ולחשוב עליהם.

מבינים?



רוצים להתייעץ לגבי ארנקים דיגיטליים, חיבור קופה לפייסבוק או כל נושא שיווק דיגיטל?


היה מעניין? מי עוד רוצה לדעת את זה?

שתפו >

185 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page